براساس گزارش يورونيوز، اين تونل از نظر ساختاري تنها با تونل 50.5 کیلومتری مانش كه ميان بین فرانسه و انگلستان واقع شده، و همچنين تونل 53.8 کیلومتری سیکان واقع در ژاپن قابل مقايسهاست.
براي احداث اين تونل 10.9 ميليارد يورو هزينه شدهاست، يعني برابر بودجهاي كه براي برگزاري المپيك 2012 لندن صرف شدهاست، و تمامي اين مبلغ نيز توسط دولت سوئيس تامين شدهاست. ساخت اين تونل ۱۷ سال به طول انجاميدهاست،در شرايطي كه بيش از 2600 كارگز به صورت تمام وقت در تمامي طول هفته و در تمام طول روز در شيفتهاي هشت ساعته مشغول به ساخت تونل بودهاند.
متاسفانه در فرايند ساخت تونل 9 كارگر جان خود را از دست دادهاند. اين درحالي است كه در احداث اولين تونل قطار سنگوتارد بين سالهاي 1872 و 1882 ميلادي 177 كارگر كشته شده و 700 كارگر دچار نقص عضو شدند. طول اين تونل تنها 15 كيلومتر بود.
درحين حفر تونل گوتارد 13.3 میلیون مترمکعب سنگ حفاري شدهاست، يعني پنج برابر بيشتر از حجم سنگهاي هرم جيزه مصر. عمق بخشي از تونل گوتارد به 2300 متري از سطح زمين ميرسد.
قطارهاي مسافربري با سرعت 250 كيلومتر در ساعت و قطارهاي باري با سرعت 160 كيلومتر در ساعت در اين تونل اجازه تردد دارند، ميانگين عبور قطارهاي مسافربري از داخل اين تونل، كه عبور از آن 20 دقيقه طول ميكشد، 50 قطار در روز است. طي كردن اين مسافت بدون عبور از دل تونل يك ساعت زمان خواهدبرد.
قرار است در مراسم افتتاحيه طولانيترين تونل قطار جهان كه در روز اول ماه ژوئن برگزار ميشود، چهرههاي سياسي از قبيل فرانسوا اولاند، آنگلا مرکل، ماتئو رنتزی و یوهان اشنایدر آمان رئيس جمهور سوئیس شركت كنند و به همراه هم سوار بر قطار از ميان تونل عبور كنند. علاوه بر اين افراد،نمايندگاني از سوي تمامي مذاهب رسمي جهان نيز در مراسم افتتاحيه حضور دارند. تخمينها از حضور بیش از 100 هزار نفر در مراسم افتتاحيه خبر مي دهند درحاليكه 600 هنرمند نيز در اين روز به اجراي مراسم خواهندپرداخت.
نظر شما